به گزارش خبرنگار خودروکار، افزایش قیمت خودرو، اختلاف 5 تا 45 میلیون تومانی قیمت کارخانه تا بازار خودروهای داخلی و مونتاژ طی ماه های اخیر همه توجهات را به سمت بازار خودرو معطوف کرد. پس از آن نیز اخبار، عکس ها و اطلاعاتی از احتکار خودروهای خودروسازان در انبارها ثبت شد و حالا دو خودروساز دولتی علاوه بر دفاعشان بر پایین بودن قیمت خودروها در کارخانه، معتقدند که همه آنچه در بازار رخ داده به گردن دلالان و آشفتگی های بازار است.
از سویی دیگر مدیران ایران خودرو و سایپا، احتکار خودرو را از خود رد می کنند و بر این باورند که به زودی خودروهای این دو گروه خودروسازی پیش فروش می شود و بازار تا حد زیادی تعدیل می شود.
قبلی ها را تحویل دهید، بعد دوباره پیش فروش کنید
اما پرسش اصلی اینجا است که آیا پیش فروش 50 هزار دستگاه خودرو از سوی سایپا و پیش فروش 40 هزار دستگاه از سوی ایران خودرو که هر دو این اعداد تنها میزان تولید دو ماه هر یک از این دوکارخانه است، تا چه میزان به تعدیل قیمت ها در بازار آن هم برای یک ماه و نیم آینده را در بر خواهد داشت. زیرا طی دوماه گذشته افزایش قیمت خودرو در بازار ویراژ داد و حتی قیمت گذاری دستوری نیز دیگر پاسخگوی این افزایش قیمت ها نشده است.
در همین راستا سعید موتمنی- رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو- در پاسخ به اینکه آیا می توان به پیش فروش های خودرو برای 45 روز آینده و تعدیل قیمت ها در بازار امیدوار بود، به خبرنگار خودروکار می گوید:« عوامل متعددی در تعیین قیمت بازار موثر است، زیراهنگامی که نرخ دلار در یک روز با افزایش قیمت ناگهانی همراه باشد، قطعا نمی توان پیش بینی جدی از یک ماه یا 45 روز آینده اعلام کرد».
او با اشاره به اوضاع بهم ریخته بازار خودرو طی ماه های اخیر که منجر به نوسانات شدید و اختلاف قیمت های حدود 50 میلیون تومانی در بازار بوده است، می افزاید: « از سویی دیگر، شاید عرضه ناگهانی تعدادی خودرو به بازار در هفته اول به تنظیم بازار و آرام شدن بازار کمک کند، اما باز هم اختلاف قیمت ها در بازارایجاد می شود».
به گفته موتمنی، در ابتدا باید نوسانات نرخ ارز با ثبات همراه شود تا به دنبال آن نیز قیمت خودرو نیز با ثبات همراه شود.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو اظهار می کند:«نکته مهم در صحبتهای مدیران خودروساز کشور آمده است که این تعداد خودرو پیش فروش هستند. از این رو من معتقدم پیش فروش خودرو در شرایط فعلی تاثیر چندانی بر آینده بازار ندارد؛ چرا که بهتر است در ابتدا به جای پیش فروش خودرو برای ماه های آینده، خودروهای پیش فروش شده ماه های گذشته را تحویل دهند».
موتمنی ادامه می دهد:« باید توجه شود که در حال حاضر بازار نیاز خودرویی دارد نه ماه های آینده. از این رو خودروسازان باید ابتدا خودروهای در انبار مانده را تحویل مشتریان دهند تا به تدریج بازار با تعدیل و تنظیم قیمت همراه شود».
به گزارش خودروکار، دوشب گذشته مدیران ایران خودرو و سایپا در یک برنامه تلویزیونی از پیش فروش 90 هزار دستگاه خودرو خبردادند و هر دو آن ها احتکار خودرو توسط این دو گروه خودروسازی را رد کردند. حال باید منتظر ماند و دید که بازار خودرو از زمان آغاز پیش فروش این خودروها و اعلام قیمت های مصوب هر یک از خودروسازان؛ چه تاثیراتی در بازار دارد. همچنین عرضه حدود 90 هزار دستگاه خودرو داخلی به بازار چند درصد از اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودروها را می شکند و قیمت ها را واقعی می کند؟
گزارشگر خودروکار؛ نگار میرکریمی
انتهای پیام/